Hemsidan – vad ska du ha den till?

Behöver du en hemsida idag?

Har hemsidorna överlevt sig själva, fyller de någon funktion i dag och i framtiden?

Ett svar på denna fråga kan bara bli en sak, komplext. Det finns massor av skäl till att hemsidor idag inte är lika viktiga, samtidigt så tror jag inte att du kan hitta många företag som helt har övergivit sina hemsidor.

Så vad behöver vi göra för att våra hemsidor ska fortsätta att vara en användbar kanal till dina besökare och framför allt kunder.

Ett av de viktigaste verktygen är att kolla trender och exempel på företag med stora resurser att hänga med i förändringar, vad gör dom, hur ser deras hemsidor ut idag och imorgon.

  • Kolla varifrån du får dina besökare, är det via Google eller Facebook, är det via så kallat organiskt sök eller via betald annonsering?
  • Får du mest besökare via datorer eller är det framför allt via mobiler som dina besökare kommer?
  • Fråga besökare vad dom får ut av din hemsida, varför de besöker den eller varför de inte besöker den.
  • Allt ovanstående är grundläggande information du bör ha koll på eller hur, varför satsa pengar på något och inte kolla om det fungerar?

Vi vet att sociala medier med framför allt Facebook men även Instagram och ännu mer lättfotade sociala medier har tagit en stor del av den tid vi spenderar på internet. Denna tid tas förstås bland annat från tiden vi spenderar på hemsidor. Det bästa är att gå till sig själv och fundera på hur du spenderar din tid, du är säkert inte så unik som du tror.

Idag med vår korta tid av fokus och uppmärksamhet vill nog ingen som letar efter specifik information hamna på eller besöka en hemsida med boxar, pop-ups, massor av rubriker och texter om olika saker man retar sig på, massor av sidor fyllda med ännu mer information tills du nästan glömt bort vad du kom för att få reda på?

Vi går förmodligen allt snabbare mot enkla, tydliga hemsidor med viktig, grundläggande information snabbt tillgänglig och annan information som kanske intresserade vill läsa möjligt att hitta via diskreta länkar.

Idag vill man ofta ha mycket text på sidan för att sökmotorer ska hitta och visa sidan när någon söker efter information, här finns en konflikt som behöver lösas och det kommer säkert att göras framöver. Ett annat stort skifte vi står inför är att sökningar kommer att göras via tal och kanske vi även vill ha talade svar, inte bara en text som läses upp.

Här kommer några skäl till att du bör fortsätta att vårda din hemsida (om den fungerar enligt ovanstående kriterier):

  • Hemsidan är ditt visitkort på nätet
  • Om inte du äger ditt företags internetadress kanske någon annan tar den
  • Företaget är mer trovärdigt om du har en bra hemsida
  • Information och möjlighet till försäljning 24 timmar om dygnet
  • Det är din egen plats och du kan göra reklam för företaget i princip gratis
  • Du når i princip hela världen utan begränsningar
  • Du kan i viss mån kontrollera ditt digitala rykte
  • Det är en samlingsplats för all annan digital marknadsföring

Det finns många fler skäl till att hemsidan idag fortfarande kanske är en av de viktigaste delarna av företagets ansikte utåt men samtidigt är det bra att hålla koll på vår föränderliga värld och hänga med.

OOO

Låt aldrig din hemsida kännas

OFRÄSCH, OUPPDATERAD eller OINTRESSANT

för din målgrupp!

Rulla till toppen