Content marketing är framför allt ett av de senaste trendiga orden alla som jobbar med reklam, sökmotoroptimering, försäljning och marknadsföring på internet pratar om och försöker övertyga alla andra om att de behöver, nej, MÅSTE satsa mycket pengar på nu, nej NU!
Fritt översatt betyder content marketing innehållsmarknadsföring. Alltså det vi har hållit på med i princip alltid. Mer eller mindre bra försök att fånga besökarnas intresse genom bra och relevant information och innehåll. Content marketing är inte reklambanners, reklambilder, klatschiga slogans som snarare faller under rena reklambudskap utan mer genomtänkt information som ger läsaren eller mottagaren något utöver bara information om att företaget vill sälja en produkt till ett visst pris.
Det är inte så konstigt egentligen, de flesta seriösa företag har gjort detta sen urminnes tider, allt sedan vi har haft handelsplatser och konkurrens.
Den stora skillnaden mot reklam är att content marketing kräver mer långsiktigt arbete, kanske till och med i projektform för att kunna bli trovärdigt.
Gråzonen mellan den gamla vanliga reklamen och innehållsmarknadsföring kommer att bli väldigt luddig eftersom de som fortfarande egentligen bara vill kränga en produkt så fort som möjligt med högsta möjliga marginal och lägsta möjliga engagemang ger sig in i innehållsmarknadsföring men med ett kortsiktigt tänk.
Som vanligt får slutkonsumenterna det tunga jobbet att sålla bort förklädda reklambudskap mot ärlig, långsiktig innehållsmarknadsföring där företaget har gjort sig ett stort besvär med att skapa bra, intressant och kanske rolig information som är värdefull för dig som kund.
Häng absolut på det trendiga Content Marketing, försök skapa bra innehåll men gör det på balanserat och nyanserat sätt, det är faktiskt ingen ny religion!
Det behöver inte bli dyrt men kommer garanterat ta mer tid att skapa jämfört med vanliga reklambudskap. Rätt gjort bör det också ge en mer personlig känsla därför att innehållet kommer direkt från avsändaren, kan i vissa fall även anpassas personligt för mottagaren och kommer inte direkt från en kampanjinriktad uppstressad reklambyrå-miljö.
En kombination av både traditionell reklam och en ökad satsning på content marketing lär vara vad vi får ta del av närmaste tiden.
Curiosa och tips:
Självklart finns det redan massor av nya, smarta teorier om hur så kallad Content Marketing ska göras. Många är säkert bra, många är säkert gammal skåpmat förpackad i nya kläder. Självklart är det bra att läsa in sig på ämnet och få kul inspiration och tips om bra sätt att genomföra sitt arbete men det viktigaste tipset är som vanligt, krångla inte till det i onödan! Skräms inte upp av de som vill tjäna mycket pengar på att vägleda dig till något relativt självklart.
* Berghs startar content marketing-utbildning (skolorna hakar på trenden)
* Företagen kommer att satsa mer på bloggandet
* Linked in kommer att gå om facebook när det gäller företagsrelaterad information, kvar på facebook blir ännu mer tjafs..
* Några andra trediga ord som kan höras i samband med Contet Marketing; storytelling, content strategy, content analysis