Det nya året är i full fart, spännande. Vad ska hända med och på din hemsida i år?
Här är några trender som vi sammanställt så att du i lugn och ro kan se vad som passar dig och din hemsida bäst.
- Förenkla, förfina. En genomgående trend verkar vara att företag förenklar sin design och sin logo. Många går från snirkligt eller fantasifullt till mer standardiserade typsnitt. Helvetica är ju de flesta designers favorit. Ett exempel är Ubers nya logo.
- Inkluderande design. Alla ska kunna tillgodogöra sig din hemsidas innehåll. Enkelhet är viktigt men även att tillgängligheten tar hänsyn till att alla inte har samma förmågor. Förutom fysiska problem, synsvårigheter är väl det vanligaste så kan hemsidan även bli bättre på att inkludera alla så olika som vi är och inte använda stereotypa bilder och exempel.
- Berätta mer. Detta året kan vara då vi återupptäcker skrivande, berättande och berättelser. Tar man bort färger, animationer, illustrationer från en webbplats är kärnan alltid orden. Orden på en webbplats har en stor betydelse för att kommunicera och berätta för dina kunder om varför de bör ge dig en chans. Med ord berättar du för kunden hur de har nytta av dina produkter. Med ord berättar du för besökare varför de bör bry sig om vad du gör.
- Mindre bilder, mer text. Det här året kan vara då vi slutar att använda en gigantisk söt bild som i princip är det enda besökare ser av din hemsida innan dom har scrollat ner en meter via mushjulet. Blanda upp text, berättelser på hemsidan och sluta gömma dig bakom snygga bilder som alla tolkar på olika sätt utom det sättet du hade hoppats på.
- Sluta jaga folk. Är detta året då vi slutar använda tekniker som spårar besökare och ger dom konstiga förslag baserat på deras felaktiga klick, pixlar som övervakar människors varenda rörelse på nätet. En återgång till att ärligt försöka sälja bra produkter till vettiga priser som gör alla inklusive miljön lite nöjdare i ett längre perspektiv än den snabba och ihåliga belöningsmentaliteten som till stor del råder på nätet idag?
- Fokus på snabbhet. Snabba hemsidor är lika viktigt som tidigare, kanske ännu mer eftersom mobilsurfningen ständigt ökar på bekostnad av den traditionella datorskärmen på skrivbordet. I en mobil värld har du mindre än 3 sekunder på dig att skapa ett bra intryck. Vi människor blir lätt uttråkade och otåliga. Det är något som inte direkt har minskat med ökad konsumtion av sociala medier och dataspel.
- Chatta med kundtjänst. Att ha en chattfunktion blir allt viktigare, har man inte personal att bemanna själv kan en chattbot kanske vara ett alternativ. Men tekniken är ny och än så länge känns det mer som ett spel än en bra service. Kanske kommer nya året innebära vissa förbättringar även på detta område.
Ännu inga revolutioner av hur en hemsida fungerar med andra ord utan ett långsiktigt arbete med att förfina, förbättra och anpassa till den mobila världen.