IT-jättarna slåss om konsumenterna och Skype

Att IT-jättarna slåss om konsumenterna är väl kanske ingen direkt nyhet, det har dom alltid gjort men det märks tydligare nu med spektakulära uppköp. Vi har fått tjänster vi knappt kunde drömma om för några år sedan, ibland gratis, ibland kostar de en småslant. De kostar naturligtvis alltid genom att vi blir tvungna att ta del av riktad reklam men det är något de flesta hellre accepterar än en prislapp.

Tyvärr leder detta till att en del aktörer försöker att stoppa varandra genom negativ taktik. I en artikel i IDG.se hävdas att Microsoft köpte Skype bara för att Google inte skulle få köpa det. Sådan negativ taktik drabbar alltid oss konsumenter, när någon köper en produkt inte för att förbättra den utan för att stoppa sina konkurrenter skapas en negativ utveckling som stoppar evolutionen istället för att förädla den.

Vissa företag vill begränsa teknikens utveckling andra vill fortsätta att ge oss nya spännande tjänster till väldigt rimliga kostnader. Vi får hoppas att de företag som strävar framåt i positiv anda vinner denna kamp i det långa loppet.

Rulla till toppen